Followers

Friday, June 12, 2009

MAK BAGI 'FREE' SEMUA NI ANAKKU............

bila naktengok dunia kita susahkan mak!Apa tidaknya ..kita punca mak sakit ...meneran kita yang bersaiz besar 3 kilo??4 kilo???
demi nak beri peluang anak lihat dunia...mak sanggup mengandungkan kita dan bila mak dengan segenap tenaga meneran kita keluar dari tempat beradu yang panas hangat iaitu alam rahim ibu....berapa pt darah mak yang tumpah??
kita tidak tahu betapa banyak mak terpaksa terima jahitan di laluan tadi..
pedih!luka itu hingga berminggu minggu!
ni belum sebut fasal susu mak!


lapar! bengkak buah dada mak!sakit puting mak ..pedih bila kita hisap dengan rakus kerana terlalu lapar...

mak tak bersungut..mak tak ungkit suruh bayar semua tu??mak bela kita hingga dewasa!bila kita nak kawin kita cerita pada mak yang kita dah tak tahan nak kawin!

kita cakap mak kita dah gedik sangat dah nak kawin!mak juga pening kepala siapkan rumah dan peralatan maklumlah nak sambut menantu!tapi...bila kita dah kawin...

rumah kita? ..kita tak beri peluang mak jenguk!!mak jangan datang rumah kita!!nanti kotor rumah ...kita pun tak suka jenguk mak! orang tua suka membebel!pot pet.

Kadang kita main pass pass mak kita kejap; kat rumah abang kejap kat rumah adik kejap kat rumah angah acik dan lain lain....mak kita jadi bola ...

mak dah tak tahu rumah mana maka akan hembus nafas terakhirnya...

kita tak ingin jenguk mak!benci orang tua busuk!!Jijik mak kita..

muntah sana sini..eeeeee jijik betul!tapi masa kita kecil siapa yang main muntah kita??

mak kita jahat sangat kah?mak kita cengil sangat??Takkan kita dendam dengan mak??

Nyawa dan peluang hidup di dunia ni tak ternilai harganya!kalau mak tahu anak itu sombong macam ni??mak pun tak ingin nak menerankan dia!!Biar dia lemas mati!tapi mak tak buat gitu???

kenapa??sebab mak suka sangat dapat kita..comel cantik putih melepak!mewarisi darah Siam,Arab,jawa,Bangla,Nepal dan petani..kita cantik mak kata!

mak bangga dapat anak anak yang cantik!

tapi bila anak anak yang cantik dah disunting kumbang!

mak heran kenapa anak mak tidak benarkan mak pijak rumah anak sendiri.

sedangkan mak beri 'free' rahim dia untuk anak menumpang teduh sebelum lahir.

mak berikan rumah tanpa sesen pun bayaran!

semua mak beri 'free'

dan paling dahsyat kita letak mak di rumah orang tua!

malah ada yang letak mak yang beragama Islam di rumah orang tua Kristian??

terlalu 'open minded kah kita??fahaman sekular betul...belajar di Mesir ke?? belajar di mana??
kalau mati tu mati sajalah....tak jengukpun tak per..kerana doa baca di mana mana pun sampai...

tu pandangan kita yang belajar agama tinggi melangit!!Sokongan moral kemana?soal adab soal agama dah tiada..siapa guru kita yang muaddib??murabbi?mursyid??muallim?siapa guru kita??Yang mengajar kita hingga jadi terlalu baik begini??

Yahudi taja kita belajar di sana??Sehingga kita jadi Yahudi??Berfikiran macam Yahudi??

makkk ampunilah anak-anak mak yang berdosa !

...sebenarnya petikan ini diambil dr blog dj lawa,masa g jln2,tetiba rasa terpaku jap bila membacanya...minta izin drpdnya untuk paste kat blog ini,untuk dikongsikan dan direnung bersama2 pada sesiapa yg tidak lg membacanya...

3 comments:

Tilapia said...

mendalam maksud post ni..

umimanja said...

terharu bila baca blog tu.....sbb akak dh rasa mcamana sakit nk beranak......4 kali tp 5 org dh keluar.tak pernah akak rasa tak sakit, bila org kata dia beranak tak sakit akak mcm tak percaya. Sbb akak setiap kali beranak rasa mcm nk putus nyawa.Tu bila anak2 menjawab mulut terasa sedih sgt.....

mamafarah4 said...

minta izin shared ye